Doel van het spel
Er is een vreselijke misdaad gepleegd! Sherlock Holmes, die bezig is met een andere zaak, laat jou dit mysterie oplossen en de omstandigheden van de tragedie te onthullen.
Elimineer de voor de hand liggende aanwijzingen en de waarheid zal aan het licht komen! De eerste speler die de locatie en tijd van de misdaad, de lengte van de dader, de kleur van de ogen en zijn of haar kenmerkende accessoire aankondigt, lost de zaak op en wint de ronde. Win twee rondes en je wint het spel!
Voorbereiding
Plaats een timer van 15 seconden in het midden van de tafel (een smartphone, een eierwekker of gewoon een aftelling die door alle spelers luidop).
Plaats de aankondigingsteller voor alle spelers.
Schud de aanwijzingskaarten en kies willekeurig een kaart uit elke categorie en leg ze in het midden van de tafel zonder ze te onthullen. Deze kaarten geven de dader en de omstandigheden van de misdaad aan.
Schud de rest van de kaarten en deel alle resterende kaarten zo gelijk mogelijk uit aan de spelers. Het is mogelijk dat sommige spelers meer kaarten hebben dan anderen.
Een spel ronde
Start de timer (ingesteld op 15 seconden en start automatisch opnieuw indien mogelijk) om de ronde te beginnen. Elke speler bekijkt vervolgens zijn kaarten en onderzoekt ze zorgvuldig, in een poging ze te onthouden.
Wanneer de tijd om is, geeft elke speler zijn kaarten door aan zijn buurman aan zijn linkerzijde. De tijd die is ingesteld op 15 seconden start opnieuw en spelers kunnen onmiddellijk naar de kaarten kijken die ze zojuist van de speler aan zijn rechterzijde hebben gekregen.
Op elk moment kan een speler de aankondigingstoken oppakken. Deze actie pauzeert de timer en alle spelers leggen hun kaarten met de afbeelding naar beneden. Deze speler kondigt vervolgens aan wat hij denkt dat de 5 aanwijzingen zijn die de dader en de omstandigheden van de misdaad onthullen. Ze kijken vervolgens in het geheim naar de kaarten die aan het begin van het spel opzij zijn gelegd om te zien of ze gelijk hebben of niet.
Als ze gelijk hebben, wint de speler onmiddellijk een case counter. Als ze er al een hadden, draaien ze deze om en winnen ze het spel. Anders begint een nieuwe ronde.
Als ze het fout hebben, verliezen ze 1 case counter als ze er al een hadden en worden ze uitgeschakeld in de ronde die verdergaat waar hij gebleven was (de timer wordt opnieuw gestart en elke speler pakt de kaarten uit zijn hand weer op). Deze speler blijft zijn kaarten doorgeven. Hij mag ze bekijken als hij wil, maar mag niets aankondigen of informatie geven aan de andere spelers. Als er aan het einde van een onjuiste aankondiging nog maar één speler over is, wint deze speler de ronde.
Doctor Watson Variant
Ontdek deze variant in de spelregels van het spel, maar het komt erop neer dat wanneer een speler de aankondigingstoken opneemt. Dan gaan de andere spelers stemmen of ze denken dat de gok juist of fout zal zijn.
Een leuke variant die het spel wat meer dynamiek geeft.