orbito front

Oorspronkelijke prijs was: € 24,95.Huidige prijs is: € 24,00. inc. Vat

2 op voorraad (kan nabesteld worden)

Doel van het spel

Probeer 4 knikkers van jouw kleur in een horizontale, verticale of diagonale lijn op het bewegende spelbord te krijgen.

Voorbereiding

  • Het spel begint met een leeg spelbord
  • Til de Orbito-knop in het midden van het spelbord op en draai hem een kwartslag om hem vast te klemmen.
  • Elke speler kiest een kleur en neemt de 8 knikkers in zijn gekozen kleur.
  • De spelers spreken af wie er begint.

Speel en pas je aan

Elke speler legt om de beurt één van zijn knikkers op het spelbord. Elke beurt bestaat uit 3 stappen:

Stap 1: Verplaats één van de knikkers van je tegenstander naar een aanliggend, vrij veld.

orbito verplaats knikker
  • Deze stap is niet mogelijk tijdens de eerste beurt van het spel (omdat er nog geen knikker van je tegenstander ligt) of wanneer alle aanliggende velden van die knikker bezet zijn.
  • Deze stap is optioneel. Je mag dus beslissen om geen knikker van je tegenstander te verplaatsen.
  • Deze knikker mag alleen naar een aanliggend veld verplaatst worden en alleen in horizontale of verticale richting, dus niet diagonaal.

Stap 2: Leg één van je eigen knikkers in om het even welk vrij veld op het bord.

orbito leg knikker

Nadat je een knikker hebt gelegd, mag je je eigen knikkers niet meer verplaatsen. Alleen je tegenstander mag dat! (Zie stap 1)

Stap 3: Om je beurt te beëindigen, moet je de Orbito-knop indrukken.

orbito knop drukken

Hierdoor zullen ALLE knikkers 1 veld verschuiven op het spelbord!

Slechts na het indrukken van de Orbito-knop kan een geldige reeks van 4 dezelfde knikkers gevormd worden. Dus nooit tijdens de beurt van een speler!

OPMERKING: Zowel de binnenste als de buitenste ‘orbit’ draaien in tegenwijzerzin.

Einde van het spel

Het spel kan op de volgende manieren eindigen:

  • Op om het even welk moment na het indrukken van de Orbito-knop, wordt een reeks van 4 knikkers met dezelfde kleur gevormd (Zie “De winnaar”).
  • Geen enkele speler heeft een reeks van 4 nadat de laatste knikker op het bord geplaatst werd en de Orbit-knop werd ingedrukt. In dit geval moet de Orbit-knop nog 5 keer ingedrukt worden. De eerste speler die een reeks van 4 krijgt, wint het spel. Als er geen reeks is na 5 keer drukken, is het een gelijkspel!

OPMERKING: Als beide spelers, na het indrukken van de Orbito-knop, gelijktijdig een reeks van 4 krijgen, dan is het ook een gelijkspel.

De Winnaar!

De winaar is de eerste speler die een horizontale, verticale of diagonale reeks heeft van 4 knikkers in zijn kleur!

OPMERKING: Het is mogelijk dat een speler, na het indrukken van de Orbito-knop, een reeks van 4 maakt in de kleur van zijn tegenstander en zo zijn tegenstander doet winnen!