20,00 inc. Vat

16 op voorraad (kan nabesteld worden)

Doel van het spel

In Deep Sea Adventure wil een groep arme ontdekkingsreizigers onderzeese schatten verzamelen in de hoop rijk te worden. Ze zijn rivalen, maar hun budget dwingt hen om een gehuurde duikboot te delen. In de gehuurde duikboot moeten ze ook een zuurstoftank delen. Als ze er niet in slagen terug in de duikboot te zijn voor de zuurstof op is, verliezen ze al hun schatten. Nu is het tijd om te zien wie de grootste rijkdom kan vergaren.

 

Voorbereiding

  • Plaats het duikbootbord op een plaats die zichtbaar is voor alle spelers.
  • Plaats de luchtindicator op het duikbootbord op “25”. Dit geeft de resterende hoeveelheid lucht aan in de duikboot.
  • Draai alle ruïnefiches om, verdeel de fiches per niveau en schud goed door elkaar.
  • Plaats de ruïnefiches per niveau van laag naar hoog. De fiches moeten verbonden zijn met de duikboot. Zolang de fiches één enkele lijn vormen is elke schikking mogelijk.
  • De spelers kiezen elk een ontdekkingsreiziger en plaatsen deze op het duikbootbord.
  • De speler die het laatst in de oceaan heeft gezwommen, mag beginnen. Wanneer niemand recent in de oceaan heeft gezwommen, beslissen de dobbelstenen. De speler met het hoogste aantal ogen begint. 

Doel van het spel

Het spel bestaat uit 3 rondes. De speler die de meeste punten heeft verzameld gedurende de drie rondes, wint het spel. Om punten te winnen, moet je de meeste ruïnefiches terug naar de duikboot brengen. Je kan slechts één keer per ronde terugkeren naar de duikboot. Daarna kan je de oceaan niet opnieuw gaan verkennen. Zonder ruïnefiches kan je niet terugkeren naar de duikboot.

Spelverloop

Om de beurt moet elke speler de stappen 1-4 volgen. De spelers spelen beurtelings in de volgorde van de klok. De ronde eindigt wanneer alle spelers naar de duikboot zijn teruggekeerd of wanneer de zuurstof in het begin van iemands beurt opgebruikt is.

1. Zuurstof verminderen

Verminder de zuurstof op het duikbootbord met het aantal ruïnefiches dat je bezit (“schatten” van vorige rondes tellen niet). Zelfs wanneer de zuurstof onder 0 zakt, mag de speler de beurt afmaken. Speler die reeds naar de duikboot terug zijn gekeerd, verbruiken geen zuurstof meer.

2. Zeg of je zal terugkeren of niet

Zeg of je zal terugkeren of verdergaan. Je kan maar één keer per ronde van richting veranderen. Als je beslist om terug te keren, plaats je de ontdekkingsreiziger met zijn gezicht naar de duikboot. Vanaf nu hoef je in latere beurten niet meer te beslissen of je van richting verandert. Wanneer je de dobbelstenen gooit zonder iets te zeggen, moet je dezelfde richting uitgaan als de vorige rondes. Ook tijdens de eerste beurt van een ronde kan je niet terugkeren.

3. Werp de dobbelstenen en ga verder met je figuurtje

Werp beide dobbelstenen en verzet je ontdekkingsreiziger voorwaarts naar gelang het aantal gegooid. Wanneer je over een ruïnefiche beweegt waarop de ontdekkingsreiziger van iemand anders staat, sla je deze ruïnefiche over (je springt erover heen) zonder deze mee te tellen.

(3*) Echter, als je in het bezit bent van ruïnefiches die je eerder deze ronde hebt verzameld, moet je het aantal fiches aftrekken van het aantal geworpen ogen.

(3*) Wanneer het aantal ogen hoger is dan het aantal geplaatste fiches, moet je op het laagst mogelijke punt stoppen.

4. Zoeken

Wanneer je gestopt bent, kies je uit deze opties:

A. Doe niks

B. Neem een ruïnefiche

In dit geval neem je de ruïnefiche zonder deze om te draaien. Vul de lege plaats met een blanco fiche en plaats je ontdekkingsreiziger erop. (Je mag de voorkant van je verzamelde ruïnefiche niet zien totdat je teruggekeerd bent naar de duikboot.) Er is geen limiet op het aantal verzamelde fiche. Echter, indien je in het bezit bent van 6 of meer fiches kan je je volgens de regels on 3* niet meer bewegen wanneer je de dobbelstenen werpt.

C. Plaats een ruïnefiche

Wanneer je een ruïnefiche hebt die je in deze ronde verzameld hebt en je bent gestopt op een blanco fiche, kan je op deze plaats 1 ruïnefiche naar keuze plaatsen.

De bovenstaande stappen sluiten een ronde af.
De beurt gaat in volgorde van de klok over naar de volgende speler die de stappen 1-4 doorloopt.

Einde van de spelronde

Een ronde eindigt wanneer alle spelers naar de duikboot zijn teruggekeerd of wanneer de zuurstof op is. Alle spelers voeren nu de onderstaande acties uit die bij hun ronderesultaat passen.

Spelers die naar de duikboot terugkeerden:

Draai de ruïnefiches die je naar de duikboot bracht om en bekijk de voorkant. De ruïnefiches waarvan de voorkant zichtbaar is, worden “schatten”. Deze tellen als punten. Deze blijven daarna open liggen.

Spelers die er niet in geslaagd zijn naar de duikboot terug te keren:

Laat al de schatten die je deze ronde verzameld hebt zakken naar de bodem van de oceaan. In volgorde van verst tot dichtstbij de duikboot moeten de spelers de ruïnefiches die ze bijhielden op het bord plaatsen. Alle fiches van de spelers worden naast de ruïnefiches die het verst verwijderd zijn van het schip gestapeld (op een lege plaats).

Wanneer er een stapel van drie fiches is, wordt de vierde fiche op de volgende positie geplaatst. Je kan vrij beslissen waar je de fiches stapelt, maar ze moeten altijd per drie gestapeld worden.

Drie ruïnefiches, die op het einde van een ronde een stapel vormen, worden in de volgende rondes als één enkele ruïnefiche gerekend. Ze moeten alle drie samen opgenomen en geplaatst worden. Ze zullen ook geteld worden als één enkele ruïnefiche bij de berekening van de hoeveelheid zuurstof die wordt opgebruikt en het aantal stappen dat een ontdekkingsreiziger kan zetten. Ze tellen als 3 fiches wanneer ze omgedraaid worden naar de schatkant.

Wanneer alle spelers alle bovenstaande acties uitgevoerd hebben, worden alle blanco fiches van het bord verwijderd en worden alle gaten gevuld met de fiches ernaast.

De speler die het verst van de duikboot verwijderd is, wordt de eerste speler en de volgende ronde kan beginnen. Indien alle spelers naar de duikboot zijn teruggekeerd, wordt de speler die als laatste terug in de duikboot was, de eerste speler in de volgende ronde.

Einde van het spel

Het spel eindigt na de derde ronde. De punten die gedurende de drie rondes verzameld zijn, worden bij elkaar opgeteld. De speler met de meeste punten is de winnaar. In het geval meerdere spelers een gelijk aantal punten hebben, wint de speler met het grootste aantal ruïnefiches van “hoog niveau”. In het geval de spelers evenveel ruïnefiches van “hoog niveau” hebben, eindigt het spel in gelijkspel.

 

Selecteer een Afleverpunt