Micro Macro Crime City

Welkom in Crime City, een rustig stadje dat wordt overspoeld door criminaliteit. Wij hebben jullie hulp nodig om de criminaliteit in de stad te stoppen. Jullie werken samen in een team om de talrijke misdaden in de stad op te lossen.

 

Spelmateriaal

1 Stadskaart
1 Vergrootglas
120 Onderzoekskaarten
16 Enveloppen

Voor het eerste spel
  • Plak de bijgevoegde sticker op het vergrootglas
  • In de stad zijn 16 verschillende misdaden gepleegd. Elke misdaad bestaat uit een aantal kaarten. Op elke kaart vind je in de rechterbovenhoek een symbool en het nummer van de kaart. Stop alle misdaden in de bijgevoegde enveloppen voordat je met het eerste spel begint.

Probeer niet naar de tekst op de verschillende kaarten te kijken!

 32,95 inc. Vat

6 op voorraad (kan nabesteld worden)

Voorbereiding

Leg de stadskaart open op een plek die bereikbaar is voor alle spelers. Je kunt het beste de kaart op een grote tafel leggen, maar je kunt de stadskaart ook aan de muur hangen of jullie kunnen op de grond spelen.

  • Zorg ervoor dat alle spelers de stadskaart goed kunnen zien. Zorg ervoor dat iedereen rond de kaart kan lopen en de kaart vanuit alle hoeken kan bekijken.
  • Zorg ervoor dat je goed licht hebt. Daglicht of goed kunstlicht is zeer belangrijk. In dit spel draait het vaak om het opmerken van kleine details die moeilijker te zien zijn bij slecht licht.
  • De stadskaart moet altijd volledig zichtbaar zijn. Plaats geen andere dingen op de stadskaart en bewaar de onderzoekskaarten naast de stadskaart. Door iets op de stadskaart te plaatsen kun je belangrijke details van een misdaad missen.
  • Belangrijk: Je hebt voldoende licht nodig. Wanneer het lijkt dat de details op de kaart te klein zijn of de personages te veel op elkaar lijken, dan kan dit vaak worden opgelost door meer of beter licht.

Daar gaan we!

Om kennis te maken met MicroMacro, raden we je aan om te starten met het introductiespel: De hoge hoed. Je kunt met het oplossen van de misdaad beginnen terwijl je de rest van de spelregels leest.

  • Benoem 1 speler tot hoofdonderzoeker. De hoofdonderzoeker leidt het onderzoek en leest alle onderzoekskaarten voor.
  • Neem alle kaarten van De Hoge Hoed uit de envelop. Leg de kaarten in een trekstapel naast de stadskaart neer.
  • De bovenste kaart van een misdaad is altijd de startkaart van het onderzoek. op de startkaart vind je een overzicht van de misdaad en een afbeelding van het hoofdpersonage. De hoofdonderzoeker draait de startkaart om en leest de tekst op de kaart hardop voor.

Lees de teksten luid en duidelijk voor aan alle spelers. Laat de afbeeldingen ook altijd aan alle spelers zien. Op de kaarten en in de tekst vind je belangrijke informatie.

  • Op de voorkant van de tweede kaart staat jullie eerste opdracht. Alle opdrachten hebben een zwarte achtergrond. De hoofdonderzoeker leest deze kaart voor zonder de kaart om te draaien.
  • De oplossing voor de opdracht is altijd een specifieke plek op de stadskaart. Ga op zoek naar de plek die gezocht wordt. Als jullie denken dat jullie de juiste oplossing hebben gevonden, draait de hoofdonderzoeker de kaart om en controleert of de coördinaten van de plek overeenkomen met jullie antwoord.

Het is niet de bedoeling om te gaan gokken. Ga serieus op zoek en wees zeker over jullie oplossing van de opdracht.

  • Als het antwoord juist is, leest de hoofdonderzoeker de tekst op de achterkant van de kaart voor en laat de afbeelding op de achterkant van de kaart aan alle spelers zien.
  • Als het antwoord fout is, legt de hoofdonderzoeker de kaart terug op de stapel zonder de tekst op de achterkant van de kaart te lezen. De hoofdonderzoeker geeft aan dat het antwoord fout is en dat er op de stadskaart verder gezocht moet worden. De hoofdonderzoeker weet nu het antwoord en mag niet meer mee zoeken. Wanneer het team op een fout spoor zit, dan mag de hoofdonderzoeker wel een kleine hint geven.
  • Zodra je de opdracht van een kaart hebt opgelost, leg je de kaart af. De volgende kaart van de trekstapel heeft een volgende opdracht.
  • Los nu de vier opdrachten van het introductiespel één voor één op.
  • Jullie weten nu hoe je het spel moet spelen en zijn klaar voor alle andere misdaden!

Gebruik het vergrootglas als je bepaalde onderdelen van de stadskaart beter wilt bekijken.

Probeer nu om de eerste vijf scenarios na elkaar te spelen. Het aantal sterren op de misdaadkaart geeft de moeilijkheidsgraad van de misdaad aan.

Tips
  • Je kunt velden markeren met muntstukken of speelstukken uit andere bordspellen om een beter overzicht van de misdaad te krijgen.
  • Zoals bij de meeste coöperatieve spellen bestaat de kans dat enkele spelers de leiding nemen en het spel domineren. Zorg ervoor dat iedereen dezelfde kans krijgt om mee te werken aan het oplossen van de misdaden.

Micromacro voor gevorderden

Als jullie al enkele zaken snel hebben opgelost, dan raden we de variant voor gevorderden aan. Je neemt de onderzoekskaarten van een misdaad en leest alleen de startkaart. Probeer de zaak nu op te lossen ZONDER de andere onderzoekskaarten te gebruiken. Vaak bevat de tekst op de kaarten hints. Als je de kaarten niet bekijkt, verhoog je de moeilijkheidsgraad van het spel. Zodra jullie alles van de misdaad gezien hebben, kunnen jullie de hele misdaad in 1 keer oplossen. Als jullie twijfelen over een onderdeel of vast komen te zitten, dan kun je de kaarten bekijken tot het punt dat jullie vastzitten. Misschien krijg je zo een hint of ontdek je een vergissen in je theorie over de misdaad.

 

Alle zaken opgelost?

In de stadskaart zitten nog extra geheime puzzels verstopt om je nog even bezig te houden. Weet jij deze zaken ook op te lossen:

  • Waarom wordt er bij de rivier een man in het water geduwd?
  • Er is een baby vermist. Wat is er met de baby gebeurd?
  • Bij de kroeg in het zuiden meldt een man bij de politie dat zijn tas gestolen is. Waar is zijn tas?

De antwoorden op deze vragen en andere verborgen puzzels kun je terugvinden op micromacro-game.com.  

Spelontwerp: Johannes Sich
Ontwikkeling: Hard Boiled Games, Johannes Sich, Daniel Goll, Tobias Jochinke
Grafische opmaak: Marco Terpstra
Grafisch ontwerp: Philip Behrend, Verso Endemann, Marcel Malchin
Nederlandse vertaling: Emmy Steenackers
Projectmanager: Jonny de Vries
Eindredactie: Elise Gielen