Hoe speel je cahoots?

In Cahoots staat samenwerking centraal!
Voldoe aan de opdrachtkaarten met 4 kaarten die in 4 stapels naast elkaar liggen. Let op, je mag alleen kaarten spelen die matchen met de kleur of het getal van de voorgaande kaart op de stapel. Werk samen en voltooi alle opdrachten zonder te bespreken wat elke speler op hand heeft.

Kunnen jullie alle stapels paars, of oranje maken? Of de waarde van alle kaarten precies 10 maken?

Spelmateriaal

56 nummerkaarten & 54 opdrachtkaarten.

Cahoots front
Doel van het spel

In dit coöperatieve spel werken alle spelers samen in een team en probeer je alle opdrachtkaarten te voltooien met 4 nummerkaarten op tafel moet voldaan worden aan 1 of meerdere opdrachtkaarten. Spelers leggen om de beurt een kaart op 1 van de 4 stapels. De kaart die je neerlegt moet altijd dezelfde kleur of hetzelfde getal hebben als de kaart waar je hem bovenop legt. Voltooi alle opdrachtkaarten voordat het spel is afgelopen. Cahoots is een echte uitdaging omdat je niet met elkaar mag overleggen!

Voorbereiding
    1. Schud de nummerkaarten en geef iedere speler gedekt 4 kaarten. (De speler mag zijn eigen kaarten bekijken, maar niet aan de andere spelers laten zien)
    2. Leg vervolgens 4 nummerkaarten open naast elkaar op tafel. Dit zijn de 4 stapels waar tijdens het spel kaarten opgelegd moeten worden.
    3. Maak van de overige nummerkaarten een gedekte trekstapel.
    4. Schud de opdrachtkaarten en leg deze gedekt op tafel. Het aantal te voltooien opdrachtkaarten is afhankelijk van het aantal spelers en de moeilijkheidsgraad. (zie onderstaande kolom)
    5. Maak van de opdrachtkaarten een gedekte trekstapel. Pak 4 opdrachtkaarten en leg deze open naast elkaar op tafel.

Spelers
2-3 spelers
4 spelers

Beginners
15
12

Normaal
18
15

Gevorderden
21
18

Experts
24
21

LET OP:

Als opdrachtkaarten bij het opendraaien meteen voltooid zijn door de nummerkaarten die al open op tafel liggen, dan mag je deze opdrachtkaarten meteen op de aflegstapel voor voltooide opdrachtkaarten leggen en pak je een nieuwe opdrachtkaart van de trekstapel.

Spelverloop

De speler die als laatste iets oranjes heeft gegeten mag beginnen. Vervolgens zijn de spelers met de klok mee aan de beurt. Iedere speler moet tijdens zijn beurt een kaart uit zijn hand spelen. Deze kaart legt de speler op 1 van de 4 kaarten op tafel. De kaart moet dezelfde kleur en/of hetzelfde getal hebben als 1 van de 4 kaarten die op tafel liggen. Vervolgens vult de speler zijn hand aan tot 4 kaarten.

De opdrachtkaart(en) die tijdens een beurt zijn voltooid, worden op een aflegstapel met opdrachtkaarten gelegd. Het aantal opdrachtkaarten op tafel wordt weer aangevuld tot 4. De volgende speler is aan de beurt wanneer geen van de 4 opdrachtkaarten is voltooid.

LET OP:

Meerdere opdrachtkaarten kunnen in 1 beurt worden voltooid. het is ook mogelijk dat een opdrachtkaart direct na het omdraaien van de opdrachtkaart voltooid is. In beide gevallen zijn de opdrachten voltooid en worden ze op de aflegstapel gelegd.

Een opdrachtkaart is pas voltooid als het volledig aan de opdracht voldaan is. Voorbeeld: als je voor een opdracht 3 groene kaarten op tafel moet hebben liggen, betekent dat er dan ook precies 3 groene kaarten zichtbaar op tafel moeten liggen. Als op een opdrachtkaart meerdere kleuren staan vermeld, moet aan ten minste 1 van de kleuren voldaan worden om de opdracht te voltooien.

De spelers mogen in de stapels met gespeelde kaarten kijken om te zien welke nummerkaarten al door de spelers zijn gespeeld.

Wat besproken mag worden

Tijdens het spel mogen de spelers nooit getallen of kleuren van hun eigen kaarten prijsgeven. Het noemen van getallen of kleuren in je hand is strikt verboden! Daarbuiten mag je wel communiceren op welke kaarten je wilt spelen of welke opdrachtkaarten voltooid kan worden.

Wat mag besproken worden:
“Niet op die kaart spelen”
“Ik heb de juiste kaart voor de stapel”
“Ik kan deze opdrachtkaart voltooien”

Einde van het spel

Het spel eindigt zodra aan 1 van de volgende voorwaarden wordt voldaan:

Jullie hebben gewonnen als …

Alle opdrachtkaarten zijn voltooid en op de aflegstapel liggen. Gefeliciteerd! Jullie hebben goed samengewerkt en het spel verslagen. Tijd voor een grotere uitdaging!

Jullie hebben verloren als …

De trekstapel op is en de spelers geen kaarten meer kunnen neerleggen of een speler zijn beurt niet meer kan uitvoeren en niet alle opdrachten voltooid zijn.

Jullie zijn door het spel verslagen! Probeer het nog een keer. Schud alle nummer- en opdrachtkaarten en start het spel opnieuw met de voorbereiding.

Spelvarianten

Snelle Cahoots
Zet een timer op 4 minuten. Probeer binnen de tijd alle opdrachtkaarten te voltooien. In snelle Cahoots hoeven de spelers zich niet aan de spelersvolgorde te houden en kun je altijd een kaart plaatsen.

Stille Cahoots
Maak het nog moeilijker: Bespreek helemaal niks tijdens het spel.

Mini Cahoots
Als je met jongere spelers speelt kun je de regels versoepelen over wat je mag zeggen tijdens het spel. Het spel kan ook met de kaarten open op tafel gespeeld worden.

Spelontwerp: Ken Gruhl
Illustraties: Irina Pechenkina
Grafisch ontwerp: Marco Terpstra
Nederlandse vertaling: Brigitte Den Hartog
Eindredactie: Elise Gielen
Project Manager: Jonny de Vries

 10,00 inc. Vat